måndag 15 oktober 2012

Etapp # 5 Jonsered - Angereds Kyrka & Etapp #6 Angereds Kyrka - Fontin

Jag hade planerat att springa dagens etapper från norr till söder, med andra ord starta på samma ställe som senast men springa söderut. Dock ställde trafiken till det och för att inte behöva sitta i köer på E6:an mot Kungälv tog jag istället pendeltåget till Jonsered och började där.

Etapp #5 mellan Jonsered och Angereds kyrka mätte jag idag till 11,8 km med valet att springa längs med Aspens strand istället för via torpet Freden. Jag insåg tidigt att det här skulle bli en lång dag då det var mycket blött ute i markerna och med löparskor var det desutom mycket svårt att få fäste på hala klipphällar och en aldrig sinande mängd rötter...

Efter ca 4 km passerar man mellan Stora och Lilla Ramsjöarna på denna bro (och ja den höll för mig!)

Lite svajig hängbro.

Förutom lite väg precis i början av etappen var det verkligen småstig och bitvis mycket bökig sådan ända fram till ca 500 m före etappmålet då man åter kommer ut på asfalten. Firade med en banan och gav mig raskt på nästa etapp.

Etapp #6 tog mig från Angereds kyrka till Fontin och enligt GPS:en avverkade jag här 17 km. Det började mycket lätt med asfalt de första kilometrarna, dock en väldans massa höjdmetrar ner till Lärjeån och ännu fler upp innan jag var uppe vid Rannebergen. Här tog en fin bred stig vid ytterligare någon kilometer innan jag åter var tillbaka på blöta, knöliga småstigar.

Start för Etapp #6 - mot Kungälv!
Visst fanns det en hel del spångar (spänger?) men flera av dem var liksom under vatten. Kilometertiderna är inget att skryta med en dag som den här utan fokus var bara att ta sig i mål. Efter ca 3:40 nådde jag åter asfalt strax ovanför Bohus centrum. Dock var benen rätt trötta och jag hade svårt att njuta av den långa nedförsbacken. Sedan blev det en liten extrasväng och några arga blickar från vägarbetare innan jag tagit mig upp på Jordfallsbron och väl där var man ju nästan framme. Och med nästan menar jag att sista backen från Kungälv upp till Fontin är rätt seg när man passerat 28 km och är trött och frusen...

Väl på toppen belönades jag av en öppen motionscentral där jag kunde köpa typ världens godaste kanelbulle. Innan det var dags att samla ihop benen och ta sig ner till busstationen.

Allt som allt egentligen väldigt fina etapper MEN de bör avverkas när det är lite torrare i markerna och några grader varmare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Håller också på med samma projekt. Skall springa alla etapper av bohusleden. Tar dom i tur och ordning men börjar från 2 håll, dvs hunnit till Fontin söderifrån och till Krokstrand norrifrån. Startade sommaren 2012. Roligt att se att nån mer är lika "knäpp" som jag :-) Jobba på. Hälsningar Håkan